בדק בית דירות

בדק בית לאיתור ליקויי בניה בדירה חדשה מקבלן הנו בדיקה הנדסית חשובה. הבדיקה הנקראת גם ביקורת מבנים, מבוצעת ע”י מהנדס בניין הבקיא בתקנים ובתקנות התכנון והבניה המחייבים את הקבלנים בארץ.

למה חשוב להזמין בדיקה הנדסית לדירה

איתור הנדסי מקצועי של ליקויי הבנייה הנו שלב מחייב כדי לדרוש מהקבלן את תיקונים. למעשה, חוק המכר מחייב את הקבלן לתקן את ליקויי הבנייה עליהם מדווח הדייר בתקופת האחריות. החוק בא להגן על הדייר ולהבטיח את זכותו לקבלן תמורה מלאה לכספו ע”י דירה תקינה שתשמש אותו לאורך שנים. בכדי שרוכש הדירה יוכל אכן לממש את הזכויות וההגנה המוענקות לו בחוק, עליו לפעול לאיתור וזיהוי מקיפים של כל ליקויי הבניה הקיימים בביתו החדש. מכיוון שרובנו איננו מהנדסי בניה בעלי הכרות מעמיקה עם תקנות התכנון והבניה והתקנים השונים המחייבים את הקבלנים בארץ – חשוב להזמין בדיקה מקצועית ולוודא שהבודק הנו מהנדס בניה מומחה. הממצאים שמהנדס הבניין יגלה בדירה, יערכו לחוות דעת הנדסית קבילה בבית משפט. בחוות הדעת יפורט כל ליקוי בניה, יצוין הסעיף בחוק אותו הוא נוגד, פסק דין רלוונטי, דרך התיקון הנכונה לליקוי והערכת עלות לתיקון (למקרה בו ידרש פיצוי כספי). בנוסף ישנן בדוח תמונות רלוונטיות של הליקויים.

מתי כדאי להזמין בדק בית לדירה חדשה מקבלן

בדק בית הנדסי לדירה ניתן לערוך בכל שלב – לפני מסירת הדירה, בשעת מסירת הדירה ולאחר מסירתה. יש לשים לב כי ברכישת דירה חדשה מקבלן – הדירה נמצאת בחזקתו של הקבלן עד לרגע מסירתה החוקית לדייר. לכן, על הדייר המזמין מהנדס בניה לבדוק את דירתו, לוודא אם נציגי הקבלן בשטח כי אין להם התנגדות והמהנדס יוכל להיכנס לדירה לערוך את הבדיקה. כיום קבלנים רבים אינם מערימים קשיים ומאפשרים לדייר להכניס מהנדס לדירה לפני מועד המסירה, אולם הדבר עדיין דרוש אישור. מבחינת הדייר כדאי לבצע בדק בית מוקדם ככל האפשר. כך הוא לא מתעכב עיכובים מיותרים בכניסתו לדירה ומבחינה טכנית – קל יותר לבצע את התיקונים.

אילו ליקויי בניה מתגלים בבדק בית?

בדיקה הנדסית מקיפה מעלה עשרות של ליקויי בניה שונים. כדי להבין באילו ליקויים מדובר, נוכל להיעזר בכמה חלוקות. ראשית נתבונן על מקור ליקוי הבניה ונבחין בשני מקורות עיקריים: בחלק קטן מהמקרים שורש ליקוי הבניה יהיה – תכנוני;ברוב רובם של המקרים – שורש ליקוי הבניה נעוץ ב- כשל ביצועי.
את הליקויים הנובעים משני מקורות אלו ניתן לסווג לכמה מחלקות – ליקויים תפקודיים,ליקויים בטיחותיים, ליקויים אסתטיים וליקויים שניתן להכלילם באופן כללי ככאלו שמבטאים – אי התאמה לתקן. חשוב לזכור כי ליקויי בניה רבים כלל לא יראו לעין בלתי מקצועית כליקוי.
ניקח למשל ליקוי ריצוף שנראה בולט לעין אך ללא הכרות עם התקנים, אין לדיירים דרך לדעת כי זהו למעשה ליקוי בניה המהווה אי התאמה לתקן. מדובר בקיומו של מרווח שהנו צר מ- 3 מ”מ בין מרצפת למרצפת באריחי הרצפה. על פניו, כאשר נתבונן בריצוף היפה שיכול להיות אסתטי ביותר, ללא שיפועים, קפיצות סדקים ושברים – לא נחשוד כי יש משהו בעייתי בריצוף. אולם מרווח זה עומד בניגוד לתקן. הסיבה לכך נעוצה בפוטנציאל לסדיקה של המרצפות בעתיד עקב תזוזות מזעריות של המרצפות בשינויים חום וקור.
דוגמא מעניינת נוספת היא ליקוי בניה שאין צורך בהיכרות עם התקנים בשביל לזהותו, אולם עדיין רבים באיתנו לא נותנים עליו את הדעת. מדובר בליקוי בנייה תפקודי, כאשר בחדר אמבטיה הדלת והחלון מתנגשים זה בזה כאשר שניהם במצב פתוח..

רוצים לקרוא עוד דוגמאות לליקויי בניה ולהעמיק את ההבנה שלכם בתחום?

הנכם מוזמנים להכנס לאתרינו המיועד לבדיקות הנדסיות לדירות פרטיות בדק בית

בדיקות הנדסיות לבית משותף

עקבו אחרינו בפייסבוק

הליקויים שמצאנו