אחריות קבלן

"מה עושים עם המים החמים? אין מספיק מים חמים למקלחות של כולם, בואו נזמין איזו חברת אינסטלציה טובה.."  זה היה לשון הודעה נואשת בוואטספ של בניין בן שנתיים ביבנה. חבל. לו היו יודעים כי הקבלן אחראי אחריות מחייבת על צנרת המים במשך ארבע שנים מרגע המסירה, ולאחריהן עוד שלוש שנים של אחריות טעונת הוכחה.

דיירים רבים בבניינים משותפים אינם מודעים לתקופות אחריות הקבלן על חלקי הבניין השונים ומפספסים את זכותם לתיקונים. לעתים קורה שמושג 'שנת בדק' מבלבל את הדיירים הנוטים לראות בטעות את השנה הראשונה מזמן מסירת הבניין לדיירים, כפרק הזמן היחיד בו ניתן לפנות לקבלן בדרישה לתיקונים. למעשה אין מושג בחוק הנקרא 'שנת בדק'. החוק מכיר בשתי תקופות אחריות בלבד: התקופה הראשונה היא 'תקופת בדק' והשניה היא 'תקופת אחריות'.

תקופות האחריות של הקבלן על ליקויי הבנייה, כמו גם שאר התחיבויותיו כלפי הדיירים רוכשי הדירות – מפורטות ב'חוק מכר (דירות)  התשל"ג 1973' ובעדכון לחוק משנת 2011.

מהן למעשה תקופת האחריות ותקופת הבדק ומהם ההבדלים ביניהן?
תקופת הבדק מתחילה מרגע מסירת הבניין לדיירים והיא מלאה ומחייבת את הקבלן בתיקון ליקויי הבניה שדווחו. במהלכה, אם ירצה הקבלן להתנער מתיקון הליקויים יאלץ להוכיח כי אלו נגרמו ע"י הדיירים ולא עקב טיב החומרים או טיב ביצוע הבנייה. תקופת הבדק משתנה בין ליקויי הבנייה השונים.

כך למשל, על ליקויים ברכיבי אלומיניום ופלסטיק בבנין – אחריות תקופת הבדק היא למהלך שנתיים. אולם חיפוי חוץ, שאמור להיות עמיד יותר והתנתקותו והתפוררתו עלולה לסכן את דיירי הבנין – אחריות הקבלן בתקופת הבדק היא למשך שבע שנים.

תקופת האחריות היא תקופה קבועה בת שלוש שנים המתווספת לכל תקופת בדק ספציפית לגבי הליקוי הנדון. בתקופה זו אחריות הקבלן אינה חזקה ומחייבת כמו בתקופת הבדק. עתה, כאשר דיירים יעלו ליקויים שונים בבניין – יהיו הם אלו שיצטרכו להוכיח כי אכן הליקוי לא נגרם על ידי הדיירים כתוצאה מהשימוש בבניין.

'שנת בדק' אם כן, היא מושג פסיכולוגי בלבד הנמצא בשימוש הקבלנים בנסיונם לתחום את הדיירים לשנה אחת בלבד לדווח כל ממצאיהם לגבי הפגמים והתקלות בבניין. נדגיש כי ספירת הזמן שחלף בין תאריך מסירת הבניין לרשות הדיירים ועד לדווח על הליקוי – נעצרת ברגע שהדיירים דיווחו על הליקוי. משמע, גם אם הקבלן ידחה או יתמהמה עם ביצוע התיקון – האחריות לא תפחת בשל הזמן החולף.

 

להלן נפרט את תקופות הבדק לגבי ליקויי הבניה השונים בבנין. יש לשים לב כי אלו הן התקופות המעודכנות ומתאימות לבניינים שדירותיהם נרכשו החל מהתאריך 6.4.2011:

(1)      ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים;

(2)      ליקוי בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים;

(3)      כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים;

(4)      ליקוי בפיתוח חצר, לרבות שקיעות, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים; לעניין זה, "פיתוח חצר" – לרבות שבילים, משטחים, קירות, גדרות, רכיבים בנויים ומערכות, ובכלל זה מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת;

(5)      כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים;

(6)      כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים; לעניין זה, "כשל" – לרבות נזילות;

(7)      כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים;

(8)      סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים;

(9)      התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים;

(10)    כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת.

בתוספת זו –

"כשל" – כישלון מלא או חלקי בתפקוד המוצר או המערכת;

"ליקוי" – ליקוי בתפקוד ובעמידות המוצר או המערכת, לרבות אי-שמירה על יציבות, שלמות, איכות ומראה, הן של כל מרכיב בנפרד והן של המכלול.

 

 

בדיקות הנדסיות לבית משותף

תפריט

עקבו אחרינו בפייסבוק

הליקויים שמצאנו